پیش‌بینی مهم هواشناسی از پاییز و زمستان | پاییز گرم‌تر از حد نرمال خواهد بود

رییس مرکز اقلیم و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا سازمان هواشناسی گفت: پاییز و نیمه اول زمستان گرم‌تر و خشک‌تر از حد نرمال خواهد بود.
پیش‌بینی مهم هواشناسی از پاییز و زمستان | پاییز گرم‌تر از حد نرمال خواهد بود
کد خبر : ۷۵۳۷۰

براساس نظرات کارشناسان، تجارب و خروجی مدل‌های جهانی، امسال با توجه به انتظار وقوع پدیده «لانینا» در حوزه اقیانوس آرام و همبستگی قابل ملاحظه بین وقوع این پدیده بارش‌های کمتر از نرمال در متاطق خاورمیانه، شرق آفریقا، جنوب آمریکای شمالی و بخش‌هایی از آسیای مرکزی و چین انتطار می‌رود.

رییس مرکز اقلیم و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا سازمان هواشناسی گفت: پاییز و نیمه اول زمستان گرم‌تر و خشک‌تر از حد نرمال خواهد بود.

احد وظیفه درباره پیش‌بینی وضعیت جوی پاییز اظهار کرد: براساس نظرات کارشناسان، تجارب و خروجی مدل‌های جهانی، امسال با توجه به انتظار وقوع پدیده «لانینا» در حوزه اقیانوس آرام و همبستگی قابل ملاحظه بین وقوع این پدیده بارش‌های کمتر از نرمال در متاطق خاورمیانه، شرق آفریقا، جنوب آمریکای شمالی و بخش‌هایی از آسیای مرکزی و چین انتطار می‌رود.

رییس مرکز اقلیم و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا سازمان هواشناسی اضافه کرد: بر همین اساس اغلب مدل‌های عددی پیش‌بینی فصلی، بیانگر کم‌بارشی از ابتدای پاییز تا نیمه زمستان در منطقه خاورمیانه است.

او ادامه داد: در حال حاضر پهنه‌های آبی مثل خلیج فارس، اقیانوس هند، دریای مدیترانه و بسیاری از آب‌های سراسر دنیا به استثنای بخشی از اقیانوس آرام غربی با دمای بیش از نرمال مواجه بوده و گرم‌تر از شرایط معمول هستند. برآیند این شرایط جوی موجب می‌شود که با احتمال نسبی بیشتر، انتظار تجربه پاییزی با هوای گرم‌تر و خشک‌تر نسبت به شرایط نرمال همچنین در نیمه اول زمستان آتی در کشور باشیم.

وظیفه تاکید کرد: براساس شبیه‌سازی‌های عددی و پیش‌بینی انجام شده، احتمال وقوع «لانینای ضعیف» یا فاز سرد اقیانوس آرام غربی بیشتر از سایر حالت‌ها یعنی فاز خنثی یا فاز گرم (ال‌نینو) وجود دارد و انتظار داریم از پاییز تا زمستان با توسعه لانینای ضعیف مواجه شویم.

رییس مرکز اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی در ادامه گفت: «ال‌نینو» و «لانینا» دو فاز «ان‌سو» یا نوسان جنوبگان هستند که در منطقه استوایی اقیانوس آرام رخ می‌دهد و علیرغم داشتن فاصله مکانی بسیار، با وقوع هر یک از این دو حالت در آب اقیانوس آرام، مناطق زیادی از جهان مانند آسیای میانه، خاورمیانه، جنوب آمریکای شمالی و شرق آفریقا و جنوب غرب آسیا تحت تاثیر قرار می‌گیرند و موجب ترسالی یا خشکسالی و تفاوت معنی‌دار دما نسبت به شرایط نرمال می‌شود. در خاورمیانه هم با وقوع هر یک از این دو حالت، تغییرات قابل ملاحظه‌ای را در الگو‌های جوی مشاهده می‌کنیم.

رییس مرکز اقلیم و مدیریت خشکسالی سازمان هواشناسی اضافه کرد: وقوع «لانینا» به معنی دمای کمتر از نرمال آب در حوزه غرب تا مناطق مرکزی است و تغییرات دما بین منفی نیم درجه سلسیوس تا بیش از ۲.۵ درجه مثبت را بین لانینای ضعیف تا بسیار قوی شامل می‌شود. در این شرایط بارندگی کمتر و دما بالاتر از مقدار نرمال خواهد بود، اما هنگام حاکمیت فاز گرم آب اقیانوس آرام (ال‌نینو) خاورمیانه با بارش نرمال و بیشتر از نرمال مواجه و دمای آن تا حدودی خنک‌تر از شرایط نرمال می‌شود.

او ادامه داد: سال گذشته «ال‌نینو» حاکم بود و میزان بارندگی در اغلب مناطق کشور خوب بود، اما در سال جاری آب مناطق غربی اقیانوس آرام رفته رفته در حال سرد شدن است و به سمت فاز سرد (لانینا) می‌رویم بنابراین انتظار داریم بارندگی در منطقه خاورمیانه کمتر از حد نرمال باشد ولی، چون در سال جاری حرکت تدریجی و تغییرات به سوی حاکم شدن لانینای ضعیف بیشترین احتمال ممکن را در بین سایر حالت‌ها است بنابراین انتظار تغییرات دمایی زیاد در سطح آب اقیانوس آرام بسیار بعید است. در نتیجه اثرات معمول ال‌نینو یا لانینا را تجربه نخواهیم کرد.

 
رییس مرکز اقلیم و مدیریت خشکسالی سازمان هواشناسی اضافه کرد: در این شرایط شاخص‌های دورپیوند مجاور یا نزدیک به منطقه خاورمیانه یعنی حوزه اقیانوس هند یا حوزه اطلس تاثیر بیشتری پیدا می‌کنند، گرچه در حال حاضر با توجه به عدم قطعیت موجود و پیش‌بینی‌پذیری نسبتا ضعیف این پدیده‌ها، تاثیر سایر پدیده‌ها و اثرات توپوگرافی محلی در تعیین شرایط جوی پاییز فعلی اهمیت بیشتری خواهند داشت.

وظیفه در پایان تاکید کرد: درست است که با احتمال قوی پاییز و نیمه اول زمستان کم بارش خواهد بود، اما لازم است برای مدیریت بهینه منابع طبیعی و بخش آب و کشاورزی، پیش‌بینی‌های هفتگی و ماهانه تا فصلی که همواره به‌روز رسانی می‌شوند، به‌طور جدی مورد توجه قرار گیرند و متناسب با آنها و شرایط میدانی تصمیم گیری شود.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
ایسنا
مجله زندگی
ارسال نظر